Jens Christian Grøndahl
Deens
Indian Summer
Amsterdam: Meulenhoff, 2002
173 p.
90-290-6977-5

De Deense auteur Jens Christian Grøndahl (geb. 1959) behoort tot de succesvolste literaire auteurs van dit moment in Noord Europa. Tot zijn (inmiddels veelvuldig vertaalde) werk behoren romans, essays, hoorspelen en toneel. In 1988 verscheen in Nederlandse vertaling zijn roman Stilte in oktober, gevolgd in 2000 door de roman Lucca (Li 2000, p. 460) en in 2001 door de vertelling Virginia. Steeds plaatst Grøndahl op stilistisch zeer indrukwekkende wijze het lot van geliefden die elkaar zonder opgave van redenen verlaten in het centrum van zijn werk. Totale overgave en afkeer volgen elkaar telkens op pijnlijke en bedreigende manier op.
Indian Summer is Grøndahls debuutroman uit 1994, waarin twee vrienden, de kunstschilder Gustav en de schrijver August, verliefd raken op dezelfde vrouw: de even raadselachtige als aantrekkelijke fotografe Alma. De eerste ontmoeting tussen August en Alma vindt plaats n.a.v. de uitgave van zijn eerste boek toen Alma een serie f…Lees verder
Deze roman van de bekende Deense schrijver (1959), die internationaal doorbrak met 'Stilte in oktober', speelt in kunstenaarskringen. Hij gaat over de schrijver August, zijn vriend de schilder Gustav, fotografe Alma en actrice Harriet. August leert Alma kennen als ze hem voor het omslag van zijn boek fotografeert. Ze introduceert hem in haar artistieke vriendenkring. Zij is daar als een vis in het water, maar hij voelt beurtelings afkeer en aantrekkingskracht. Als August Alma voorstelt aan Gustav, ziet hij meteen dat beiden hevig verliefd op elkaar worden. Alma verlaat August dan ook en trouwt met Gustav. Als ze elkaar weer ontmoeten, is zij zwanger en hij inmiddels getrouwd met Harriet. Dan verlaat Gustav Alma en hun dochter Becky voor een jongere vrouw. Alma trekt zich terug en verbreekt alle contacten. Maar ook August wordt in de steek gelaten door zijn partner en zo vinden August en Alma elkaar weer; ze lijken de oude draad op te pakken. Als Gustav echter terminaal ziek wordt, sne…Lees verder

Over Jens Christian Grøndahl

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Georges Seguin (Okki)

Jens Christian Grøndahl (Lyngby, 9 november 1959) is een Deens schrijver.

Loopbaan

Grøndahl studeerde van 1977 tot 1979 filosofie aan de Universiteit van Kopenhagen en werd daarna aan Den Danske Filmskole opgeleid tot filmregisseur als studiegenoot van Lars von Trier. Na zijn afstuderen in 1983 gaf hij de voorkeur aan een schrijverscarrière. Van 1997 tot 1999 was hij dramaturg bij het Aarhus Teater.

Zijn eerste boek, het realistisch geschreven Kvinden i midten, verscheen na een verblijf in Noord-Italië in 1985. Daarna volgde met regelmatige intervallen een vijftiental andere romans. Hij schreef daarnaast twee toneelstukken en teksten voor de radio. Liefde en in de loop van de tijd verblekende menselijke relaties vormen in zijn werk een leidend thema. In zijn essaybundels reflecteeert hij niet alleen op zijn schrijverschap, maar ook op vraagstukken van politiek en cultuur.

In 1990-1991 was hij vicepresident …Lees verder op Wikipedia