Burgemeester op drift

Roman. Burgemeester van Amsterdam verdenkt zijn vrouw van overspel. Doet ze het of doet ze het niet? Herman Koch plant ons met sprekend gemak weer op het uiterste puntje van onze stoel. De greppel is een leesrit vol goed gedoseerde suspense én zijsporen.

'Hij bleek een buitengewoon aardige man te zijn die weinig tot geen last had van die specifieke vorm van ijdelheid die nauwelijks van verbittering is te onderscheiden en waaronder zo veel schrijvers gebukt gaan.' Zo noteerde Arnon Grunberg onlangs in zijn Parool-column over Herman Koch (°1953).

Uiteraard schuilt er steeds een stekelige, ironische ondertoon in de typeringen van Grunberg. Zeker is dat Herman Koch bijzonder goed overweg kan met zijn status van gefêteerde laatbloeier. Geen dolle fratsen, geen excessen en geen borstgeroffel over de opulente verkoopsuccessen en slierten buitenlandse vertalingen die hem sinds Het diner (2009) te beurt vallen. Maar ook geen valse bescheidenheid.

Nee, Koch schrijft bedaard verder. Hij leidt zijn gezapige leventje waarin hij zich slechts een extra toef luxe gunt. Dat kan een eenvoudig glas bier zijn. 'Ik werk elke ochtend een uurtje of twee en na afloop voel ik me altijd beter dan v…Lees verder

Burgemeester op drift

Roman. Slimme, licht onuitstaanbare verteller met Jekyll en Hyde-allure. Ingenieuze plot. Kraakhelder proza. Vleug zwarte humor. Het Herman Koch-recept maakt ook De Greppel tot een heerlijke pageturner.

Bedriegt ze hem of niet? Op die vraag drijft de plot in de negende roman van Nederlands succesrijkste naoorlogse schrijver. 'Ik noem haar Sylvia', zegt de verteller in de eerste zin. Doet denken aan 'Call me Ishmael', de opening van Moby-Dick. Tot daar de gelijkenis, maar net als bij Melville zijn we dus meteen gewaarschuwd voor wat komt: best niet blind vertrouwen, die verteller. Dat was ook zo in Het diner, Koch zijn best verkochte boek, in Zomerhuis met zwembad en in Geachte heer M. Wat is waar en wat is waan, welke verbanden zijn reëel en welke bestaan alleen in het hoofd van die verteller? Soms weet je het pas laat in het verhaal, soms helemaal niet. Het is een van Kochs voornaamste technieken om spanning op te bouwen.

Hier heet de verteller Robert Walter. Zestiger, en burgemeester van Amsterdam. Zijn ego blaakt van gezondheid. 'Ik ben de motor van het gesprek. Van elk gesprek.' Of over die lunch met Bill Clinton: 'Het was …Lees verder

Wat een man lijden kan

Het is echt geen pretje om een man te zijn, denk je na het lezen van De greppel, Herman Kochs nieuwste roman.

Robert Walter lijkt het helemaal gemaakt te hebben. Hij is als burgemeester van Amsterdam aan zijn tweede ambtstermijn bezig, heeft een knappe buitenlandse vrouw en een slimme dochter die zowel op school als in de liefde haar mannetje kan staan, Diana. Op zijn zestigste is hij een rots in de branding tot hij op een nieuwjaarsreceptie merkt dat Sylvia, zijn vrouw, toch wel heel erg dicht bij wethouder Maarten van Hoogstraten staat. Die twee hebben iets, schiet het door zijn hoofd, en als een Hollandse Othello begin hij dol te draaien.

De burgemeester wordt een undercoveragent in zijn eigen huis en ziet in iedere onbenulligheid een nieuwe bevestiging van zijn vermoeden. Wanneer Robert en Sylvia naar Parijs gaan en zij tijdens een etentje van tafel wegloopt omdat ze een dringende oproep heeft gekregen, groeit zijn overtuiging nog. Zeker wanneer Sylvia na haar terugkomst zegt dat het telefoontje van een Japanse vriendin was die verm…Lees verder

Toegankelijk geschreven psychologische roman, van de schrijver van onder andere 'Het diner' (2009) en het Boekenweekgeschenk 2017, over een zelfverzekerde burgemeester van Amsterdam die aan het wankelen gebracht wordt. Hij vermoedt namelijk een buitenechtelijke relatie tussen zijn vrouw en een wethouder. De lezer leest zijn gedachten en ervaart zo de toenemende twijfel. Terwijl de burgemeester zijn vrouw in toenemende mate wantrouwt, moet hij omgaan met de sterfwens van zijn hoogbejaarde ouders en met de verantwoordelijkheden op zijn werk. De spanning zit in de opbouw van het verhaal, dat verrassende wendingen bevat. Passages over de twijfel en jaloezie van een mogelijk buitenechtelijke relatie en uitgebreide herinneringen wisselen elkaar af. Thematiek als het voltooid leven, het milieuvraagstuk en natuurwetenschappelijke ontwikkelingen komen zijdelings aan de orde. Interessant is het overkoepelende thema van aanhoudende onzekerheid over de blik van een persoon op de realiteit: in hoe…Lees verder

Over Herman Koch

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Herman Huibert Koch (Arnhem, 5 september 1953) is een Nederlandse televisie- en radiomaker, acteur en schrijver. Als acteur is Koch vooral bekend van de televisieserie Jiskefet.

Koch werd geboren in Arnhem en verhuisde met zijn ouders op zijn tweede naar Amsterdam-Zuid. Zijn middelbare school begon hij op het Montessori Lyceum, en hij werd aldaar wegens wangedrag verwijderd.

Hij is bekend als televisiemaker en acteur in de televisieserie Jiskefet, schrijver van romans en korte verhalen, en is columnist voor onder andere de Volkskrant. In de jaren 80 maakte hij sketches en parodieën voor het radioprogramma Borát, die hijzelf in een interview in NRC Handelsblad omschreef als 'interviews met mezelf'. In 2005 schreef hij het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Hij is getrouwd met schrijfster Amalia de Tena . Samen hebben zij een zoon.

Zijn literaire romandebuut was Lees verder op Wikipedia