Aya Sabi 1995-
Amsterdam: Uitgeverij Atlas Contact, 2017
121 p.
9789025451059 (paperback)

Mooie jonge godinnen

Verstrengeld en besprenkeld.

Het debuut van Aya Sabi (1995, studeert biomedische Wetenschappen), Verkruimeld land, telt vijf verhalen, plus twee cursief gezette prozafragmenten die het boek in- en uitleiden, zonder dat de samenhang of meerwaarde mij duidelijk werden. Alles bij elkaar is het, mede dankzij het pocketformaat, een grote letter en veel witruimte, nét voldoende om 122 bladzijden te vullen.

Sabi tilt haar verhalen meteen en resoluut uit het alledaagse. 'Zij had haar gezin gesticht aan de rand van de oorlog. Als een wolvin streed zij en ze huilde enkel bij vollemaan, wanneer niemand haar hoorde', luidt het in het eerste verhaal, 'Verstrengelde vingers'. Het klinkt alsof je een mythe aan het lezen bent. Het heeft die geestverruimende combinatie van kleine mensen in een grote wereld, met plotse overgangen van het heel kleine naar het abstract grote: 'Moeder maakte zalfjes voor als we onze knieën schaafden en waarschuwde ons voor de grillen van het lo…Lees verder

Vijf verhalen over mensen die met de rauwe kant van het leven te maken hebben. De liefde voor de moeder, de vader of de zus kan niet weerhouden dat het noodlot toeslaat. De landen waarin de verhalen spelen worden niet genoemd. Ze lijken zich merendeels af te spelen in onze huidige tijd van oorlog, honger en andere ellende. Aya Sabi, geboren in 1995, woont in Vlaanderen en studeert in Maastricht. Ze is columniste, dit is haar eerste boek. Haar verzorgde poëtische stijl en bloemrijke taal roepen de sprookjesachtige sfeer op uit Duizend-en-één nacht, maar daar valt nog wel eens wat te lachen, bij Sabi niet. De inhoud van haar verhalen is droevig en somber.

Over Aya Sabi

Aya Sabi (Roermond, 1995) is een Belgisch auteur en columniste met Nederlandse en Marokkaanse roots.

Aya Sabi groeide op in Roermond. Op haar dertiende verhuisde ze met de familie naar Genk. Toen wist ze al dat ze schrijfster wilde worden. Sabi studeerde Biomedische Wetenschappen in Maastricht. Sinds 2021 volgt ze studies Arabistiek en Islamkunde aan de KU Leuven.

Sabi blogde tweewekelijks op deredactie.be van mei 2015 tot januari 2017. Ze is columniste onder anderen bij MO* sinds 2017 en krant De Morgen sinds 2020. Eerder was ze werkzaam bij NTGent magazine van 2016 tot 2017. In haar werk gaat het vaak over onrecht, ongelijkheid, vrouwenemancipatie en nog meer zaken waarvan ze vindt dat die aan verandering toe zijn.

In 2017 debuteerde ze als auteur bij uitgeverij Atlas Contact met de verhalenbundel Verkruimeld land, die werd genomineerd voor de Opzij Literatuurprijs en de LangZ…Lees verder op Wikipedia