Anne Frank, mijn beste vriendin : het verhaal van Hanneli Goslar

+1
×
Anne Frank, mijn beste vriendin : het verhaal van Hanneli Goslar Anne Frank, mijn beste vriendin : het verhaal van Hanneli Goslar

Vanaf 12-14 jaar

Er zijn van die oorlogen die alleen nog bestaan als jaartallen in een geschiedenisboek. Niets is er om ons iets te laten voelen van de verschrikkingen die mensen toen doorstaan hebben. Hoe anders is dat met de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. Er zijn in die oorlogen gebeurtenissen en personen die zo tot de verbeelding spreken dat er nog steeds over geschreven wordt. In Nederland is de Jodenvervolging zo’n thema dat telkens weer in verhalen naar voren komt. Een vaste waarde daarin is Anne Frank, wier dagboek voortdurend in de belangstelling blijft staan. In Anne Frank: mijn beste vriendin vertelt Hanneli Goslar aan een Amerikaanse auteur haar herinneringen aan Anne Frank en aan wat zij zelf heeft meegemaakt tijdens de oorlog. Belangrijke plaatsen van handeling zijn Amsterdam, kamp Westerbork in Drenthe en concentratiekamp Bergen-Belsen in Duitsland. Hanneli, de vertelster van het verhaal, zegt in een kort voorwoord: ‘Het is meer dan zestig jaar geleden dat Anne en ik vriendinne…Lees verder
Negen jaar woonden de joodse vriendinnen Hannah Goslar en Anne Frank naast elkaar in een Amsterdamse straat. Twee gewone meisjes die met elkaar spelen en ruzie maken. Juli 1942 ontdekt Hannah dat Anne en haar familie plotseling verdwenen zijn. Iets minder dan een jaar later wordt de familie Goslar door de Duitsers opgepakt. Via Westerbork komt Hannah in het Duitse concentratiekamp Bergen-Belsen terecht. Begin 1945 ontmoet ze in hetzelfde kamp Anne weer en verneemt dat Anne al die tijd in een achterhuis in Amsterdam ondergedoken is geweest. In tegenstelling tot Anne Frank overleeft Hannah de verschrikkingen van het concentratiekamp. Pas vele, vele jaren later is de dan in Israel woonachtige Hannah in staat haar eigen levensverhaal en haar herinneringen aan Anna Frank te vertellen aan de Amerikaanse journaliste Alison Gold. Het is het ontroerende verhaal van gewone vriendinnen in een ongewone tijd. Met enkele zwart-witfoto's; kleurig omslag. Vanaf ca. 12 jaar.